#1 28-06-07 18:54:23

Kac

LIVE_Modo

2143765
Zarejestrowany: 08-05-07
Posty: 27
Punktów :   

FINAL SCRATCH - wprowadzenie i krótki przegląd urządzeń tego typu

W roku 2001, kiedy to tak popularna dziś empetrójka przeżywała renesans, zaczęto zastanawiać się jak można by było połączyć granie z ‘żywych’ płyt winylowych z graniem z bijącego kilka lat później rekordy popularności formatu. Wtedy to inżynierowie amerykańskiej firmy Stanton Magnetics wpadli na genialny pomysł zastosowania płyt z kodem czasowym. Upłynęło trochę wody w Wiśle i pomysł przerodził się w urządzenie dostojnie nazwane Final Scratch. Wraz z wejściem na rynek nowej zabawki grono Dj’i na świecie podzieliło się na dwa obozy – absolutnych zwolenników i zagorzałych przeciwników nowego patentu. Jedni kochają go za możliwość wyzwolenia się od noszenia na każdą imprezę ciężkich case’ów zawierających kilkaset płyt, inni nienawidzą za odejście od tradycji grania z pachnącego czarnego wosku i zamianie sygnału z analogowego na cyfrowy.


Sposobów na granie z laptopa za pomocą gramofonów jest dziś naprawdę wiele. W tym poradniku omówione zostaną cztery najrozsądniejsze i najlepiej zdające egzamin. Będą to :

Final Scratch 2.0 firmy Stanton
Serato Scratch Live firmy Rane
Dj Decks w połączeniu z kartą dźwiękową MAYA 44 USB
Mikser firmy Rane

Final Scratch w wersji 1 i 1.5 celowo został pominięty , ze względu na ich zbyt dużą latencję, przez którą komfort grania zbyt znacznie się obniża. Pojęcie latencji generowanej przez tego typu urządzenia wraz z innymi zostaną omówione w  dalszej części.





W pierwszej kolejności jednak, zajmijmy  się omówieniem ogólnej zasady działania tego typu sprzętu. Podstawą działania wszystkich urządzeń typu ‘nałóż empetrzy na winyl’ jest płyta z kodem czasowym i małe pudełko, które odczytuje sygnał płynący z igły i w porozumieniu z programem komputerowym w czasie rzeczywistym, tenże sygnał przetłumaczony zostaje na dokładną pozycję granego utworu. Dzięki ogromnej precyzji i małym opóźnieniom, pozwala to na niemal identyczne odczucie, jak to towarzyszące graniu z tradycyjnych płyt analogowych, mimo że sygnał de facto płynie z komputera. Jest to niezmiernie wygodne, zwłaszcza mając na uwadze fakt, iż zmianie kawałka towarzyszy zaledwie kilka kliknięć myszą. Dodatkowym atutem tego typu rozwiązania jest kilka ciekawych funkcji-wspomagaczy zaimplementowanych w większości programów służących do komputerowego miksowania. Przykładem niech będzie bardzo precyzyjny licznik bitów, dzięki któremu beat-matching staje się dziecinnie prosty, czy funkcja key-lock, dzięki której zmienimy tempo utworu bez zmiany jego tonacji. Funkcję tą posiada większośc Cd-playerów, natomiast gramofony w nią wyposażone mogę policzyć na palcach jednej ręki. Jeszcze inną zaletą Fs’a jest możliwość beat-jugglingu bez konieczności kupowania dwóch tych samych nagrań (co niestety jest nieuniknione w przypadku płyt winylowych, i nie da się ukryć, że jest to dość bolesny wydatek).

Następca prekursora w tej dziedzinie sprzętu muzycznego – mianowicie

1) Stanton’s Final Scratch w wersji 2.0 jest pierwszym w serii wcieleniem urządzenia, które daje użytkownikowi, oprócz szerokiego pola działania jeśli chodzi o funkcjonalność, w miarę satysfakcjonujący czas latencji rzędu 25 ms. Latencją nazywamy opóźnienie sygnału, które wynika z jego długiej drogi między winylem a głośnikiem. W przypadku większych wartości tego czynnika, różnica w czasie między ruchem ręki na płycie, a dźwiękiem na wyjściu sygnału jest zbyt słyszalna/odczuwalna. Jednym z powodów polepszenia się tego, jakże istotnego parametru, jest odejście od zwykłego kabelka USB do znacznie szybszego portu 1394, znanego także jako FireWire. Najważniejszym atutem i zarazem najmocniejszym argumentem przemawiającym za kupnem właśnie jego jest strona Software’u. Stanton chciał dla swojego nowego dziecka stworzyć/zdobyć najlepsze oprogramowanie i w tym celu nawiązał porozumienie ze specami z firmy Native Instruments. Pozostawienie tego elementu w rękach fachowców na co dzień zajmujących się tego typu zagadnieniami było ze strony amerykańskiej firmy genialnym posunięciem. Użytkownik zaopatrując się w Stanton’s FS 2 i Native Instruments’ Traktor Dj Studio 3 (kupowany oddzielnie) otrzymuje mieszankę wybuchową. Para ta stanowi naprawdę potężne narzędzie, będące czymś więcej niż tylko „zwykły program do grania muzy w klubie”. Omówienie funkcji Traktora wykracza jednak poza ramy tematyczne tego artykułu, więc opis programu i jego funkcji znajdziesz w nadchodzącym teście. Ogólnie rzecz biorąc plus za jakość wykonania, bezawaryjność i stronę software’u, natomiast minus za, mimo wszystko, wciąż stosunkowo duży czas latencji.

http://img171.imageshack.us/img171/7035/image002em2.jpg
Shot at 2007-06-28



Stanton FINAL SCRATCH 2.0







2) SERATO SCRATCH LIVE


Serato Scratch Live jest produktem bardzo zbliżonym do Final Scratch’a. Jest tylko kilka drobnych różnic, przemawiających za produktem firmy Rane. Te drobne różnice to cena – nieco niższa w przypadku omawianego urządzenia i jego niższa latencja. Dlaczego więc kupować Final Scratch skoro za mniej można mieć coś lepszego? A no właśnie ze względu na stronę softu, w Serato oprogramowanie spełnia oczywiście swoją rolę bez zarzutu, ale niestety nic więcej. Do Traktora nawet nie ma go co porównywać. Inną, może i mało istotną rzeczą jest design. Jeśli jednak komuś zależy żeby jego sprzęt był cudem także od strony wizualnej Serato raczej nie powinien kupować – jest to po prostu brzydka, czarna, kwadratowa skrzynka z kilkoma wejściami i wyjściami.


http://img255.imageshack.us/img255/3514/image004ls5.jpg
Shot at 2007-06-28


Serato Scratch Live




3) Innym bardzo ciekawym rozwiązaniem jest tak zwany „Final Scratch Robiony”. Jest to rozwiązanie aż trzykrotnie tańsze od produktu Stantona, a o dziwo o zdecydowanie najlepszych parametrach niż wszystkie inne opisywane na tej stronie urządzenia. Cała rzecz polega na zaopatrzeniu się w czterokanałową kartę dźwiękową (dwa wejścia i dwa wyjścia), dwa przedwzmacniacze gramofonowe i płyty winylowe z kodem czasowym. Jako program całą rzecz obsługujący najlepiej nadaje się Dj Decks firmy Adionsoft www.djdecks.be Cały wydatek zamyka się w około 900 pln! Kartę którą  jest polecana to Maya 44 USB firmy Audiotrak, spisuje się ona naprawdę rewelacyjnie w tej konfiguracji. Jeśli chodzi o przedwzmacniacze, to świetne do tego celu nadają się Monacor SPR-6. Podpięcie sprzętu wygląda następująco: Sygnał Phono z gramofonów chcemy podpiąć pod kartę dźwiękową, która niestety oczekuje znacznie mocniejszego sygnału Line. W tym pomogą nam Monacory. Oba gramofony wpinamy w przedwzmacniacze, a sygnał z nich wysyłamy dalej do wejścia karty dźwiękowej. Karta wpięta jest poprzez USB do laptopa, skąd płynie dźwięk. Wyjście karty wpinamy już tradycyjnie w wejście Line w naszym mikserze. Ot cała filozofia. Trochę więcej zabawy jest z ustawieniami programu. Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na stronie Dj Decks’a. W tej konfiguracji śmiało możesz w programie uruchomić funkcję Line In i z grania z Mp3 w momencie możesz przełączyć się na tradycyjne winylki. Jeśli konfiguracja laptopa Ci na to pozwoli, możesz uzyskać latencję rzędu 2 ms. Przy takiej wartości tego parametru nie jesteś w stanie odczuć, że grasz de facto z komputera, nawet przy wykonywaniu skomplikowanych technicznie skreczy. Jeśli chodzi o wymagania laptopa/PC to są następujące: 512 MB RAM to absolutne minimum, procesor słabszy niż 1,5 GHz też raczej nie wchodzi w grę, im szybszy tym bardziej komfortowe granie. Warto zauważyć, że podane tu przeze mnie wartości odnoszą się nie tylko do Decks’a, ale dla wszystkich wymienionych tu sposobów są podobne.


http://img519.imageshack.us/img519/9947/image006vk2.jpg
Shot at 2007-06-28


Okno djDecks – skórka EMP




Ostatnią już możliwością jest zupełna nowość na rynku tego typu urządzeń, jaką jest mikser TTM 57SL firmy Rane. Posiada on wbudowany Serato Scratch Live, co jest kolejnym krokiem naprzód w zmniejszeniu ilości potrzebnego nam na imprezie sprzętu. Urządzenie to działa zupełnie tak samo jak wersja niezależna.


http://img525.imageshack.us/img525/1458/image007aw6.jpg




SERDECZNIE ZAPRASZAM DO LEKTURY ORAZ KOMENTOWANIA
Shot at 2007-06-28







Fajnie byłoby gdyby ktoś zaczął się wypowiadać się w tym temacie jaki ma stosunek do tego typu rozwiązań , jeśli chodzi o granie Wiadomo ,że mieć kawałek na vinylu to całkiem inne odczucie niźli mieć go w mp3 i "na sztucznie" na vinylu Piszcie cos Tylu dj's a nikt nie raczy odpowiedziec

Offline

 

#2 24-09-07 20:17:47

larwa

KOMO_Ludek

9739494
Zarejestrowany: 02-05-07
Posty: 96
Punktów :   

Re: FINAL SCRATCH - wprowadzenie i krótki przegląd urządzeń tego typu

hahaha nananana jejehe tylu djów w całym mieście nie widziałes tego jeszcze popatrz o popatrz :-p


trzymać zycia rytm i nie szarpać się z nim...:]

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.plinternet radiowy sucha beskidzka wczasy w Mrzeżynie fishingsuperstars